Zespół katedralno-zamkowy

Towarzystwo Przyjaciół NMM kontynuuje dla członków zwiedzanie interesujących miejsc na Pomorzu Gdańskim

17 czerwca 2023 r. 89 osób wyjechało do Kwidzyna i Waplewa Wielkiego koło Malborka. Pogoda na wszystkich naszych wycieczkach i tym razem była szczęśliwa dla podróżujących. Podzieleni na dwie grupy w komfortowych autobusach wyjechaliśmy do docelowych miejsc naszej wycieczki.

Grupa z przewodniczką panią Izą, pojechała w pierwszej kolejności do Kwidzyna a następnie do Waplewa Wlk. Po drodze w trakcie jazdy panie przewodniczki dzieliły się z nami posiadanymi wiadomościami o terenach, przez które przejeżdżaliśmy i wydarzeniach, które się tutaj wydarzyły. Tereny, przez które podróżowaliśmy to Powiśle i Żuławy. Najistotniejsze zabytki związane są z Krzyżakami, którzy ściągnięci przez Konrada Mazowieckiego posuwali się od Chełmna wzdłuż Wisły zakładając grody i podbijając miejscową ludność. W 1233 roku zajęli Kwidzyn i nadali mu prawa miejskie (według prawa chełmińskiego). Po podboju Pomezanii i innych terytoriów zajmowanych przez plemiona pruskie Kwidzyn wszedł w skład Państwa Zakonnego.

Po informacji dotyczącej historii miejsca, do którego dotarliśmy, przekazanej przez przewodniczkę, zaopatrzeni w przewodniki dźwiękowe, przeszliśmy do zwiedzania zamka kapituły pomezańskiej zbudowanej w latach 1320–1340. Pierwotnie był on czteroskrzydłowy na rzucie zbliżonym do kwadratu. Posiada unikalną wieżę sanitarno–higieniczną.

W restauracji o ciekawej nazwie „Zielony pieprz” skonsumowaliśmy obiad i udaliśmy się do Muzeum Tradycji Szlacheckiej w Waplewie Wielkim.

Waplewo przywitało nas słoneczną i ciepłą pogodą. Wystawa w Muzeum Tradycji Szlacheckiej prezentuje wnętrza, nawiązujące do oryginalnie zaaranżowanych przestrzeni z rodziny Sierakowskich herbu Ogończyk. Wnętrza emanują atmosferą siedziby szlacheckiej. Jej właściciele traktowali swój dom nie tylko jako rodzinne zacisze, ale także oazę polskości na terenie zajmowanym przez zaborcę. Posiadacze traktowali swoją własność jajko namiastkę muzeum, czyli instytucji podnoszącej poziom wiedzy o sztuce, ale również kształtującej tożsamość narodową. Wchodząc do muzeum przywitały nas piękne trofea myśliwskie eksponowane w Sieni. Kolejne pomieszczenia: pokój Bilardowy, Sala Biała , Salonik Rogowy, Sypialnie Pani i Pana oraz Gabinet i Kancelaria, Jadalnia i Sala Gdańska robiły duże wrażenie na oglądających a wyposażenie i obrazy na ścianach dopełniły tego niesamowitego wrażenia. Wokół budynku muzealnego rozścielał się park, w którym wrażenie wywoływały buki czerwone po lewej i prawej stronie alei.

Wielu uczestników wycieczki wykonywało zdjęcia aparatem lub telefonem. Po otrzymaniu zdjęć umieszczę je na naszej stronie internetowej.