Relacja w wycieczki członków TP CMM do Płocka i Torunia

W dniach 23 i 24 sierpnia 2012 roku członkowie Towarzystwa Przyjaciół CMM wzięli udział w kolejnej krajoznawczo – edukacyjnej wycieczce, zorganizowanej przez Zarząd, tym razem do Płocka i Torunia, gdzie mieli okazję zapoznać się z bogatymi zbiorami dzieł sztuki – malarstwa i rzeźby oraz architektury sakralnej, ludowej i użytkowej.
Pierwszym etapem na trasie była Płocka Stocznia Rzeczna, niezmiernie interesująca dla większości z uczestników z uwagi na znajomość tematyki, jaką się zajmuje – budową statków i barek do żeglugi śródlądowej. Można było porównać metody i specyfikę pracy stoczniowców rzecznych z pracą stoczni morskich. Świetnym przewodnikiem po tym specyficznym na śródlądziu zakładzie był p. Andrzej Przybyszewski, długoletni pracownik Stoczni Rzecznej, któremu w tym miejscu składamy serdeczne podziękowanie.
Ze stoczni udaliśmy się na Płocką Starówkę, którą zwiedzaliśmy z przewodnikami, podzieleni na dwie grupy. Obejrzeliśmy m. in. Katedrę Romańską z grobowcem, w którym spoczywają dwaj królowie Polski, Władysław Herman i Bolesław Krzywousty, słynne Drzwi Płockie, Zamek Książąt Mazowieckich i Sanktuarium Miłosierdzia Bożego ,gdzie swoje objawienia przeżywała św. Faustyna. Zachwyciło nas szczególnie Muzeum Secesji, ulokowane w pięknie wyremontowanej i adaptowanej na cele muzealne kamienicy, gdzie z pietyzmem odtworzono mieszkania właśnie w stylu panującym na z przełomu wieków XIX i XX. Wielkie wrażenie robiło zwłaszcza oryginalne wyposażenie salonów, jadalni i innych pomieszczeń, w których przed laty żyli mieszkańcy Płocka.
Wracając na nocleg do Torunia zatrzymaliśmy się przez chwilę na Tamie Włocławskiej, aby podziwiać tę skomplikowaną technicznie budowlę i gdzie była możliwość odwiedzenia symbolicznego grobu ks. Jerzego Popiełuszki.
Następnego dnia od rana przystąpiliśmy do zwiedzania zabytków Torunia i okolic, gdyż udaliśmy się do Parku Etnograficznego w Kaszczorku. Znajduje się tam skansen – zagroda rolniczo – rybacka,w której można podziwiać zabudowania i sprzęt użytkowany przez dawnych mieszkańców. Jednym z eksponatów jest wielka łódź płaskodenna zwana batem, służąca w dawnych czasach do pozyskiwania piasku z dna Wisły, niezbędnego w budownictwie oraz narzędzia używane przez dawnych piaskarzy przy tej pracy. Ciekawość budziły też pływające domy i oryginalna tafla tratwy wiślanej.
Zwiedzając piękną Starówkę i zabytki Torunia odwiedziliśmy m. in. Kościół Mariacki, Krzywą Wieżę, Dom Kopernika, Katedrę Świętojańską, Rynek Staromiejski z fontanną flisaka oraz Ratusz, gdzie podziwiać można było bogaty zbiór malarstwa Fundacji Czartoryskich. Po spacerze Bulwarem Filadelfijskim, który biegnie wzdłuż Wisły, zakończyliśmy naszą eskapadę i udaliśmy się w drogę powrotną do Trójmiasta, pełni wrażeń i obiecując sobie, że jeszcze przynajmniej raz, już indywidualnie, odwiedzimy te piękne miejsca!
Poniżej prezentujemy kilka fotek z wycieczki, dzięki którym jeszcze raz przypomnimy sobie przeżyte chwile.